نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1098
-
الف
+

زندگی‌ نامه مرحوم «محمد سرور رجایی» کتاب شد

کتاب زندگینامه «محمد سرور رجایی» نویسنده و شاعر فقیدافغانستانی روانه بازار شد.

به گزارش آی فیلم2، کتاب «محمد سرور» نوشته «فروغ زال»؛ زندگینامه «محمد سرور رجایی» نویسنده و شاعر فقید افغانستانی روانه بازار نشر شد.

کتاب «محمدسرور» که تحقیق آن برعهده «علی ناصری باغبادرانی» بوده در 122 صفحه عرضه شده است.

«محمدکاظم کاظمی»، شاعر افغانستانی که ویراستاری این کتاب را برعهده داشته است، در بخشی از مقدمه‌ای که برای این اثر نوشته، می‌نویسد:«با خودم می گویم مگر ممکن است این همه واقعه و روایت و شرح فعالیت‌ها در یکصد صفحه گرد آمده باشد؟ گویا تاریخچه‌ای از کار فرهنگیِ یک گروه از آدم‌ها در سه دهه اخیر افغانستان را پیشِ روی داریم. محور این روایت‌ها یک تن است، اما آنچه روایت می‌شود آنقدر وسیع و گسترده است که گویی جمعی کثیر دست اندرکار آن بوده اند. و به راستی محمدسرور رجایی خود به تنهایی به اندازه گروهی از فرهنگیان ما کار می‌کرد. حدود پانزده سال فعالیت تبلیغی و رسانه‌ای در سنگرهای جهاد افغانستان و حدود پانزده سال دیگر کارهای متنوع و متعدد ادبی و هنری و پژوهشی در مهاجرت، زیستنِ بابرکتی برای محمدسرور رجایی رقم زد که گویا هیچ لحظه آن خالی از کار و تلاش نبود.

می‌دانستیم که اتصال به او، یعنی اتصال به حلقه‌های شعر، ادبیات داستانی، روزنامه نگاری و تحقیق. هر جا دوستان ایرانی ما در پی چهره‌ای بودند که در محفلی یا برنامه‌ای از او دعوت کنند، باز اولین گزینه سرور رجایی بود. و حال که او در میان ما نیست، می‌بینیم که دست ما چقدر خالی است. گویا گروهی از اهل قلم و اهل هنر و رسانه مهاجر، یکبارگی از این جهان بی بنیاد کوچ کرده اند… ولی این همه فعالیت مداوم و متنوع، میسر نمی‌شود، مگر اینکه شخص دو خصوصیت مهم داشته باشد، یکی انعطاف پذیری و دیگری تعهد و علاقه به کار. 

رجایی یک حلقه وصل نیرومند میان دو ملت همدل و همزبان بود. چه در زمان حیات و چه بعد از این درگذشت تلخ، جامعه ادبی و رسانه‌ای ایران در نکوداشت او سعی بلیغی داشتند. انتشار این کتاب نیز در همین مسیر است…»

دبیری چند دوره جشنواره «قند پارسی»، جشنواره خانه ادبیات افغانستان و انتشار مجله باغ ویژه کودکان افغانستانی  از دیگر فعالیت‌های سرور رجایی در این سال‌ها بود.

بیشتر بخوانید:

برگزاری آیین یادبود مرحوم «محمدسرور رجایی» در تهران

گرامی داشت «محمدسرور رجایی» نویسنده و شاعر افغانستانی در اختتامیه مسابقه «نواهنگ»

مرحوم «سرور رجایی»: هنوز راه زیادی مانده است تا مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان را بشناسیم

محمد سرور رجایی ؛ شاعر برجسته افغانستانی در ایران درگذشت

اختتامیه فصل دوم مسابقه بزرگ «نواهنگ» با تقدیر از برگزیدگان برگزار شد

استاد «محمد سرور رجایی» در قطعه 29 شهدای بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد

م ا 

نظر شما
ارسال نظر